Eindelijk...... San Carlos!!! - Reisverslag uit San Carlos, Nicaragua van Nienke Veghel - WaarBenJij.nu Eindelijk...... San Carlos!!! - Reisverslag uit San Carlos, Nicaragua van Nienke Veghel - WaarBenJij.nu

Eindelijk...... San Carlos!!!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Nienke

03 Maart 2010 | Nicaragua, San Carlos

Hallo allemaal!

Hier mijn 1e berichtje vanuit San Carlos!!! Daarover dadelijk meer maar ik heb natuurlijk eerst mijn thuishaven, Granada, moeten verlaten. Toch ook weer raar want dit was toch eventjes voor kort mijn “thuis” in Nicaragua. Ik heb in de afgelopen week nog veel leuke dingen gedaan. Sanne en ik waren in een wat melige bui en wilde onze nagels laten lakken. Wat een ervaring, haha.. We liepen de aller primitiefste kapsalon in waar 10 potjes nagellak stonden en ja hoor ze wilde onze nagels wel even onder handen nemen en lakken voor 1,20 euro per persoon! Haha Ongelofelijk..! Nou, wij gaan zitten aan 1 of ander gammel tafeltje, tussen mijn voeten door liepen ineens 2 kuikens, en de dames die er zaten vonden het maar al te grappig 2 van die blanken meiden in hun salonnetje. We hebben ze nog een fooitje gegeven waar ze erg dankbaar voor waren en we konden er wel weer even tegenaan met onze gelakte nageltjes..! Verder hebben we zaterdag een feestje gehad met de leraren en directrice van school wat 1 groot feest was. We gingen gelukkig niet naar zo’n toeristen bar maar echt naar zo’n lokaal barretje. Je kon nog geen 2 minuten op je stoel blijven zitten want je MOEST dansen, haha nou ja wel leuk om te zien hoe deze mensen vanaf minuut 1 dansen, lachen en plezier hebben zonder dat ze alcohol nodig hebben wat ook vaak erg duur is voor ze. Dit is toch weer eens wat anders dan bij de Nederlandse feestjes waarbij sommige pas na 10 biertjes een dansje durven te wagen en dan eigenlijk het feest alweer bijna is afgelopen! Al met al ik heb iedereen gedag gezegd, een aantal leraren en de directrice belde me nog op om me een goede reis te wensen en ook mijn gastgezin heb ik gedag gezegd. Ik heb echt een super fijne tijd bij mijn gezinnetje in Granada gehad!!

Maandagmiddag was het dan zover, op naar de plaats waar de boot vertrok naar San Carlos. We hadden een ticket gekocht voor ongeveer 6,80euro per persoon, ik moest nog wel 1,25euro bijbetalen voor mijn extra koffer maar ach ik mocht tenslotte ook ruim 16 uur op een boot zitten…!! We hadden een ticket voor de 1e klas. Dit betekende niet meer dat je bovenop het dek zat + er was een overdekte ruimte met wat bankjes EN met airco die zo hard aan stond dat je na 4 uurtjes ongeveer al aan je bankje zat vastgevroren. De eerste uren vielen reuze mee, ik heb lekker buiten gezeten, genoten van het zonnetje en van het geweldige uitzicht!!! Na ongeveer 4 uurtjes naderde we Isla Ometepe. Een eiland met een schitterende vulkaan. Bijna iedereen ( met name alle toeristen ) verlaatten de boot. Wij mochten nog zo’n 12 uur blijven zitten….. We hebben even stil gestaan bij Isla Ometepe en vertrokken na een uurtje weer. Inmiddels was boot nog voller geladen met tassen, zakken, en heeeeel veel bananen. Het was inmiddels donker. Ik had al wat proberen te slapen buiten op de grond want binnen bij de airco was het veel te koud. Ik lag er echt als een zwerver bij, jullie hadden me eens moeten zien liggen, haha..! Maar ja, je moet wat hè! Daarna had ik mijn hangmatje buiten opgehangen daarin wat proberen te slapen. Nou dit was al 1 grote attractie opzich. Het waaide ontzettend hard, de boot ging alle kanten op en slapen was dus ook best moeilijk. Het was pikdonker. Daar lag ik dan onder een soort van deken en nog een hangmat over mee heen zo stilliggend mogelijk want voor ik het wist hing ik buiten boord. Rond 6.00uur begon de zon op te komen, eindelijk San Carlos was in zicht!! Er lagen nog steeds mensen op de grond wat te slapen maar langzamerhand ontwaakte iedereen. De lucht was nog wat grauw en er hing niet echt een topsfeer op de boot. Ook ik was echt kapot, maar wat was ik blij dat ik er was!! We werden opgehaald door Antonio en Mario. Antonio is de directeur van Fundacion del Rio. Deze man is erg bekend in San Carlos en hij heeft veel bereikt. Een erg gedreven man, “to the point” en erg direct. Mario is de directeur van Rayitos del Sol, de plaats waar ik zal gaan stage lopen. We reden met de auto door San Carlos. Een wereld van verschil met Granada, wat ik ook niet anders had verwacht. San Carlos is klein, een stuk armer, vrijwel geen toerisme en niet veel te beleven. We werden naar ons huisje gebracht, we waren super benieuwd!! Even een fijne douche en een goed bed zou niet heel verkeerd zijn. Het huisje ligt naast het kantoor. We zagen een gekleurd, houten, huisje/hutje. Het huis heeft 3 kamers. Mijn hutje/kamer staat op palen en bestaat uit houten balken. We hebben wel een gewone wc maar een douche hebben we niet echt. Er staat een grote bak met koud water en een opengeknipte jerrycan wat er dus op neer komt, scheppen en douchen, scheppen en douchen, haha ach ja het is even die knop omzetten maar dat komt ook wel goed. Buiten is nog een klein binnenplaatsje waar we onze kleren kunnen wassen in een betonnen bak. Nou inmiddels heb ik dit ook al wel vaker gedaan dus is dit niet meer echt nieuw voor me. Mijn bed bestaat uit houten balken die ERG hard zijn met een dun matrasje erop. Verder staat er niet veel in het huis maar dit komt vast wel in de komende periode, ik heb er al het vertrouwen in en ga er het beste van maken!!

De komende dagen zullen vooral bestaan uit het verkennen van San Carlos. Het schijnt in het begin nog niet verstandig te zijn om s’avonds alleen over straat te lopen. Je bent nog niet bekend voor de mensen hier en dit kan onveilige situaties opleveren. Als de mensen je eenmaal kennen moet dit geen probleem meer zijn. Gister ben ik al naar mijn stageplek wezen kijken. Het is dus een soort van opvangcentrum voor kinderen/jongeren. Volgens mij hebben Mario en Antonio heel duidelijk voor ogen voor welke projecten ze me willen gaan inzetten en welke verwachtingen ze van me hebben. Dit is opzich wel fijn want zo duidelijk is het hier in deze cultuur niet altijd allemaal. Ik zal dit de komende week allemaal gaan ondervinden en dan zal ik daarna volop aan de slag moeten!! Ik houd jullie op de hoogte maar nu weten jullie in ieder geval dat ik veilig ben aangekomen in San Carlos, mijn thuishaven voor 4 maanden…….!



Liefs
Nienke

  • 03 Maart 2010 - 22:24

    Milou:

    Ha nien!Wat fijn te horen dat je na zo'n barre tocht veilig bent aangekomen!Ik ga je morgen echt even mailen :)
    Geniet, maak er een onvergetelijke tijd van en let goed op jezelf, maar daar heb ik alle vertrouwen in!

    Dikke kusx

  • 04 Maart 2010 - 02:21

    Joyce En Nick:

    Hi chica,

    Je reis naar San Carlos was een groot avontuur, gelukkig had je je al op het ergste voorbereidt, haha!! Het huisje ziet er opzich wel schatig uit en ook fijn zo'n goede douche, hihi, SUCCES!! Wat zal jij naar een normale douche verlangen als je over 2,5 week weer in Granada bent ;)
    Heel veel succes op je stage, het klinkt al alsof jij beter weet wat je taken worden dan ik hier nu weet na 1,5 week, haha!! Maar ach, het blijft Nicaragua he!!
    Zet hem op daar en tot snel!!!

    Liefs Joyce

  • 04 Maart 2010 - 12:08

    Vera:

    Hee Nien!
    Blij om te horen dat je het zo naar je zin hebt, maar had ook niet anders verwacht! Jammer dat we elkaar misgelopen hebben, maar ga je zeker volgen! Geniet er maar van, voor je weet ben je weer thuis en is alles binnen 2 uur weer normaal en saai..;) Wil ook weer weg!
    Succes en geniet ervan!
    Liefs, Vera

  • 04 Maart 2010 - 12:12

    Michiel:

    The Nien,

    dat dansen zonder alcohol moet voor jou niet zon probleem geweest zijn lijkt me, haha.
    Mooie verhaaltjes schrijf je :) Leuk om te zien wat je allemaal meemaakt.

    Douche ze daar! :P

    x Michiel

  • 04 Maart 2010 - 15:51

    Loes:

    Hee Nienke!
    Wat is het toch geweldig wat je iedere keer gaat doen... zoveel luxe inleveren voor zoveel armoede.. zo zien wij maar weer in 'hoe goed we het hier toch hebben!' En zo is het ook!

    Meid, heel veel succes op je stage en ik weet zeker dat je er weer heel veel liefde van de kinderen voor terug zult krijgen!

    Liefs XX Loes

  • 04 Maart 2010 - 16:03

    Trudy:

    Wat heerlijk om je enthousiaste verhalen te lezen. Wel lef hoor op zo'n boot, moet er niet aan denken. Jouw leventje daar gaat helemaal goed komen.
    Ik heb niet eerder geschreven omdat wij op vakantie waren naar Z-Afrika. Moet je ook nog eens doen Nienke, absoluut de moeite waard.
    Veelplezeier en succes daar en dikke zoen uit Amsterdam.

    Trudy en Peter

  • 04 Maart 2010 - 18:46

    Anique:

    Hey Nien,

    fijn je net ff gesproken te hebben via MSN. Ik ga snel skype installeren enzo, dan kunnen we voortaan nog 'echter' met elkaar kletsen!! Zeker nu je gewoon internet hebt in je huisje, als je tenminste stroom hebt ;)
    En ja.., je verhaal is weer super. Leuk ook dat je zoveel foto's erbij kunt plaatsen, dat geeft een extra beleving aan je verhalen. En zo kunnen we ook al een klein beetje zien wat jij daar allemaal meemaakt!
    Ik hoop dat je snel de buurt een beetje leert kennen (en de buurt jou) en je snel je plekje vindt in San Carlos!! Maar dat komt vast helemaal goed, geniet er van!!

    Liefs!

  • 04 Maart 2010 - 19:27

    Gerard En Marlies:

    Hallo Nienke,
    Wat waren we benieuwd naar het verloop van jouw reis naar San Carlos. Gelukkig had je contact gehad met je ouders en waren wij ook snel op de hoogte. Nu kunnen we het ook lezen en via de foto's krijgen we een aardige indruk van de omgeving waarin je nu vertoeft. Jou kennende zul je je ook hier weer snel thuis voelen. Als de mensen daar eenmaal weten wie Nienke is zullen ook zij jou in hun hart sluiten. Dat heb je zeker te danken aan je communicatieve vaardigheden en je sociale instelling. Een meisje om van te houden.
    Lieve Nienke, wij wensen je heel veel succes met je stage. Groetjes en een dikke knuffel van ons.

  • 05 Maart 2010 - 10:20

    Simone Vd Loo:

    Wauw Nien, echt weer een hele schakeling die je moet maken daarzo... Echt heel veel respect voor je! Komen wij er ook weer even achter dat stromend water en een lekker bed helemaal niet vanzelfsprekend zijn!
    En met jouw optimistische kijk en manier van schrijven zijn je verhalen echt een genot om te lezen. Kan niet wachten op je volgende verhaal ;-)

    x Simone

  • 05 Maart 2010 - 20:56

    Lieke:

    He Nien!

    Wat een verhaal weer! Je moet toch echt wat luxe inleveren om daar stage te kunnen open, maar ik weet zeker dat je dat kan! Super leuk je vandaag even gesproken en gezien te hebben. Je ziet er nog lekker fris uit ondanks de gare douche! :)
    En het is goed te zien dat je het weer super naar je zin hebt daar!

    Ik spreek je snel weer via skype. Relaxed dat ze toch ook gewoon internet hebben in 'the middle of nowhere!'.

    Liefs Lieke

  • 08 Maart 2010 - 14:42

    Ans Van Bussel:

    ha nienke
    wat leuk die verhalen van jouw, fijn dat je het naar je zin hebt.Mooie indrukwekkende foto's.
    ik ben nog een dagje tevroeg, maar ik wil je alvast feliciteren met je verjaardag.Hopelijk kun je er daar toch nog een feestje van maken,het zal wel anders zijn als thuis, maar niet minder gezellig.
    Nienke voor morgen proficiat en maak erdaar een mooietijd van.
    heeeeel veeeeeel groetjes ans v.b.

  • 08 Maart 2010 - 21:31

    Shanna:

    Hee lieve nicht!!
    Wat super om je verhalen te lezen.. Ik vind dat je ook echt leuk schrijft!

    Heel veel succes en plezier daar.. echt gaaf dat je altijd zulke reizen onderneemt.

    Liefs Shanna
    ben benieuwd naar je volgende verhaal!

  • 08 Maart 2010 - 21:55

    Lia:

    Dag Nienke,
    Door de drukte hier had ik de laatste 3 verhalen nog niet gelezen. Oh, oh... Maar och... wat heb je toch al weer vele mooie dingen meegemaakt. Vele ervaringen rijker. En zo nu en dan zeer indrukwekkend. Wat een wonder toch eigenlijk dat wij al jouw belevenissen op de voet kunnen volgen. En dat dankzij Internet. Ook zo prachtig al die foto's. Voor ons heel fijn, zit je er als het ware even tussen in en kan ik mij beter voor stellen hoe het er daar aan toe gaat en wat je zoal meemaakt.
    Ik ben onder de indruk als ik jou zo in al die verschillende situaties zie. Wat een andere wereld. Fijn dat jij daar een positieve bijdrage kunt leveren.
    Nou.... tot zover. Heel veel groeten van ons allen. Alvast van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Een fijne dag toegewenst. Ben benieuwd of ze in Nicaragua nog speciale tradities hebben bij het vieren van een verjaardag. Wie weet wat jou nog te wachten staat!!!
    Veel lieve groeten,
    Lia

  • 09 Maart 2010 - 20:37

    Annemie Martens:

    Het is elke keer weer opnieuw genieten.Heel indrukwekkend wat je allemaal meemaakt.
    Prachtig stukje van dat nagelstudiootje. Niet te geloven, dat het ook daar te vinden is!
    Fijn dat je na die lange boottocht, goed en veilig bent aangekomen op de plaats van bestemming.
    Mooi al die foto´s van de omgeving en je huisje. Kleurrijk en wat primitief, maar toch alles wat je nodig hebt.
    Nog 4 maanden te gaan, maar als ik je verhalen lees en alle foto´s nog eens bekijk, ga je een heerlijke tijd tegemoet.
    Geniet er maar van,
    Tot de volgende keer.
    Groetjes, Annemie



  • 10 Maart 2010 - 21:44

    Jorien Dinghs:

    ik had al veel van jullie Mam gehoord. maar ze heeft niet overdreven. Wel weer even omschakelen. het huisje ziet er nog wel gezellig uit! Maar die douch! Nienke ik wens je alvast proficiat met je verjaardag. Maak er maar wat van. Al vast veel plezier met je vader. Voor Wim ook wel spanned. Groetjes Jorien.

  • 10 Maart 2010 - 23:26

    Annemiek En Toon :

    Nienke wat een mooi verslag weer,Bedankt!!

    VAN HARTE GEFELICITEERD MET JE VERJAARDAG!!!
    We zullen er eentje op drinken.

  • 11 Maart 2010 - 07:09

    Eefje:

    Hoi Nien,

    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag!
    Ik wil je heel veel geluk en gezondheid toewensen, en nog vele jaren! Groetjes van Eefje

  • 11 Maart 2010 - 08:17

    Jan Uit Weert:

    Live Nienke,

    Ik weet niet of je dit bericht net zo snel krijgt als al de andere jaren via sms, maar uiteraard ook namens van harte gefeliciteerd met je verjaardag en vele gelukkige en gezinde jaren.

    Jan

  • 11 Maart 2010 - 10:20

    Frits En Willemien:

    11 maart 2010 .....
    Van harte gefeliciteerd met je 23ste verjaardag, Nienke!
    Heel bijzonder om deze zo ver van huis te vieren. We hopen dat het een mooie dag wordt. Geniet ervan!
    En Nienke, nog bedankt voor je mooie verhalen mét foto's. Die maken alles nog levendiger.
    Veel plezier en succes met alles!
    Lieve groeten en twee dikke verjaardagszoenen van Frits en Willemien

  • 11 Maart 2010 - 17:04

    Gerard En Marlies:

    Hoera, hoera, hoera. Er is er een jarig. Nienke van harte gefeliciteerd met je verjaardag en nog héél veel jaren. Vanavond ga ik even naar je ouders met een bosje bloemen en dan proosten we op jou. Aan papa zal ik een cadeautje meegeven voor jou. Ik hoop dat je een gezellige verjaardag hebt. Veel liefs van ons.

  • 11 Maart 2010 - 18:57

    Mariza:

    ha nienke!!
    van harte gefeliciteerd met je verjaardag!! hoop dat je een fijne dag hebt gehad!!
    ik heb nog niet al je verhalen gelezen, maar wat ik heb gelezen klinkt goed!! je hebt het weer naar je zin, fijn!!
    heel veel suc6 nog en geniet ervan..ik blijf je verhalen lezen!!
    liefs mariza

  • 11 Maart 2010 - 19:15

    Kjell:

    Hey Nien,

    Vanuit Eindhoven kunnen we natuurlijk je verjaardag ook niet vergeten. Dus van harte gefeliciteerd en heel veel plezier nog vandaag!

    Groeten Kjell

  • 11 Maart 2010 - 23:41

    Clint :

    He Ventieleke,

    Skonne foto's...

    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Ik hoop dat je net zoveel alcohol hebt gedronken als ik heb gedaan..In ieder geval proost en nog heel veel succes en plezier en tot in juli weer he..

    x
    Clint

  • 16 Maart 2010 - 01:09

    Antoinet Rooijakkers:

    ha nieke

    leuke verhalen,volgen je met vele gaat je goed
    groetjes oja nog proficiat

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nienke

Lieve allemaal, 3 Februari vertrek ik voor 5 maanden naar Nicaragua. Ik ga daar stage lopen bij het project "Rayitos del Sol" wat een project is van de Nederlandse organisatie http://www.onstagenicaragua.com/. Jullie kunnen mij de komende 5 maanden weer volgen via deze site..! Liefs Nienke

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 262
Totaal aantal bezoekers 140356

Voorgaande reizen:

03 Februari 2010 - 08 Juli 2010

Mijn eerste reis

29 Februari 2012 - 30 November -0001

Huidige reis

Landen bezocht: