School, uitstapjes en San Juan del Sur - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Nienke Veghel - WaarBenJij.nu School, uitstapjes en San Juan del Sur - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Nienke Veghel - WaarBenJij.nu

School, uitstapjes en San Juan del Sur

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Nienke

16 Februari 2010 | Nicaragua, Granada

Hallo allemaal,

Uit ge-carnavalled en gefeest??

Ik blijf het iedere keer weer zeggen maar bedankt voor jullie reacties ik meen het echt..! Ontzettend leuk!!

Ik heb de afgelopen week weer vanalles meegemaakt:

Afgelopen maandag zijn we in de middag naar het plaatsje Catharina gegaan, we zijn naar een groot meer geweest en naar een pottenbakkerij. Ik weet nog wel dat ik zo´n apparaat vroeger had van fisher-price, dit apparaat was niet heel veel anders behalve dat je zelf met je been de plaat moest aansturen. Toen ze vroegen of iemand wilde proberen zei ik meteen SI, SI! Denk dat er verder niemand wilde omdat het er allemaal behoorlijk kleiachtig uitzag, laat ik het daar op houden. Ik vind daarenetegen zo´n dingen geweldig dus hoppakkee achter de draaischijf en kleien maar! Pfoe dat viel nog een partij tegen, heb 3 dagen spierpijn gehad en mijn potje zag er niet uit!! Maar enfin toch een leuke ervaring erbij!

Woensdag stond s´middags de activiteit koken op het programma. Wij s´ochtends naar de markt om spullen te kopen voor het gerecht: ¨Indio Viejo¨. We moesten alles zelf kopen om zo aan ons Spaans te werken. Daar hoorde natuurlijk ook het kopen van vlees bij. Gelukkig niet in een houten marktkraampje maar wel in een soort van slagerij waar iedereen met mondkapjes op liep en dat kon niet ander dan voor de stank, pfoe wat een lucht!! Nou ja wij maar kip en rundvlees gekocht en snel weer naar buiten. S´middags samen alles voorbereid en daarna kregen we het gerecht geserveerd op een soort van bananenblad, ik moet zeggen het was heerlijk! Dus al die hygiene in de slagerij nergens voor nodig!! Haha...

Donderdagmiddag ben ik even lekker alleen een terrasje gaan pakken om een sappie te drinken en mijn huiswerk te maken. Er kwam een jongen naar me toe met een schoenpoetskistje. Ik zei dat ik slippers aan had dus hij niet mijn schoenen kon poetsen. Ik heb hem een lolly gegeven. Hij kwam bij me zitten en ik raakte met het jongetje aan de praat. Met deze doelgroep zal ik misschien ook gaan werken in San Carlos dus voor mij erg interessant. Ik heb de ober geroepen en de jongen een koude cola gegeven, ow ow ow wat was hij daar blij mee!! Het is dus veel beter om een drankje te geven dan geld. Hij heeft me vanalles verteld over zijn werk, thuissituatie en zijn familie. Ik heb hem een hand geschut, zijn hand was niet bruin van de zon maar pikzwart van de schoenpoets, ach ja wel weer een interessant gesprek gevoerd en iemand ERG blij gemaakt met een colaatje.

Vrijdag heb ik natuurlijk ook weer les gehad en s´avonds hadden we een BBQ op school. Het was de verjaardag van Luis ( jongen die ook op school werkt ). Het zag er super uit..! Alles versierd met hartjes omdat het bijna Valentijnsdag was ( een belangrijk een groot feest hier ). We hebben heerlijk gegeten, gedronken, gelachen en VEEEEL gedanst. Geweldig!

Zaterdag zijn we met een aantal Nederlanders vertrokken naar San Juan del Sur. Een schitterend plaatsje waar je heerlijk kunt genieten van de zon, de zee en het strand! Joyce en ik sliepen in een leuk schattig huisje tussen de locale bevolking. Echt wel beter dan iedere keer in een hotel slapen tussen alle toeristen. Ik kan er veel over vertellen maar het komt er op neer dat ik een heerlijk relaxt weekend heb gehad!! ( zie foto´s )
Zondag zijn we weer vertrokken naar Granada. Wat een busreis!! Gammele, kleine bankjes maar het was eigenlijk super gezellig! Ik ben gewoon tegen mijn medepassagiers gaan praten en eigenlijk was het 1 grote gezelligheid TOT het moment dat er een rugzak was gestolen van een Nicaraguaans meisje. De bus ging op de rem, er werd van voor naar achter in de bus geroepen en geschreeuwd en er werden wilde gebaren gemaakt en ineens leek het 1 grote ¨crime scene inverstigation!!¨ We reden met de bus door de kleinste straatjes op zoek naar de dader omdat ze schijnbaar wisten welke jongen dit had gedaan. Ow ow ow, wat een avontuur! Ik keek er wel van op dat iedereen zich er zo druk om maakte en had dit eigenlijk niet verwacht. Goed om te zien!

Na dit mooie weekendje ben ik gisteren mijn was weg gaan brengen naar de wasserette. Altijd maar afwachten hoe dit gaat. Het zag er voor hier heel professioneel uit dus ik had er al het vertrouwen in. Na een paar uurtjes kon ik deze weer op gaan halen en ik moet zeggen, het rook heerlijk, alles was netjes opgevouwen, omdat die mannetjes daar ZO erg aan het sjansen waren verwachtte ik bijna dat op ieder kledingstuk wel een telefoonnummer zou staan maar ook dat viel gelukkig mee MAAR een paar t-shirtjes zijn wel 3 maten kleiner, haha! Ow ow ow... Nou ja er zijn ergere dingen laten we maar zeggen.

Met die instelling red ik het hier super goed!! Zonder ook wel denk ik hoor. Ik geniet nog steeds echt super!!!

Eigenlijk zou ik 22 Februari naar San Carlos vertrekken maar dit wordt waarschijnlijk een weekje uitgesteld. DIt omdat de andere 2 studenten die ook naar San Carlos gaan morgen pas arriveren in Granada. Zij gaan eerst nog een week Spaas volgen en zullen rond 28 Februari naar San Carlos gaan. Omdat het hier eigenlijk ernstig word afgeraden om als enig meisje met al mijn bagage naar San Carlos te reizen heb ik na lang overwegen toch ook maar besloten nog een weekje te blijven en rond 28 Februari samen met Chiara en Maurice te reizen. Ik zal nog 3 dagen extra Spaans gaan volgen en dus nog een extra week in mijn gastgezin verblijven. Een beetje flexibel zijn en alles komt goed!
Ik weet nog niet hoe ik zal reizen naar San Carlos. Ik heb een paar opties; 18 uur of meer in een boot zitten waarbij je je eigen touwen moet meenemen en een hangmat om in te slapen, met de bus of met het vliegtuig maar daarvoor heb ik teveel bagage bij me. Waarschijnlijk word het de boot, haha! Ach ja, ook dit zal vast wel goedkomen.

Ik houd jullie op de hoogte!


Liefs
Nienke


  • 16 Februari 2010 - 19:58

    Sanne:

    Nien!

    Wat toevallig.. ik wil net een reactie op je site plaatsen, staat er alweer een nieuw verhaal op! Wat leuk! Fijn om te lezen dat het goed met je gaat en dat je het enorm naar je zin hebt! Echt ontzettend mooi vind ik dat zo'n jongen helemaal blij is met een koude cola, top! Kei goed van jou Nien!

    Zo.. de carnaval weer achter de rug.. Het was weer helemaal gezellig, maar heb je wel gemist hoor ;-)
    Volgend jaar gaan we weer samen biertjes drinken!

    Hé, blijf genieten! En pas goed op jezelf..

    Liefs,
    Sanne

  • 16 Februari 2010 - 21:11

    Gerard En Marlies:

    Hallo lieve Nienke,
    Da's echt genieten als je zo naar de foto's kijkt en jouw verhaal leest. Super. Geweldig zoals het met je gaat. Ook goed dat je er voor gekozen hebt om nog even langer in je gastgezin te blijven.
    We zijn net terug van het carnavallen. Het optreden van de auw prinsen was super leuk. Daarna gezellig frietjes gegeten en zitten buurten met jan en alleman. We hebben enorm genoten van de carnaval. En het is prima dat het nu voorbij is. Lieve Nienke, de groetjes van ons.

  • 17 Februari 2010 - 10:09

    Milou:

    Nien, wat een heerlijk verhaal weer!Weer super om te lezen... En die foto's -->Jaloers!
    Ben zeeeeer benieuwd hoe je je boottocht naar Granada gaat ervaren. Kijk alweer uit naar je volgende verhaal :)
    Geniet en pas goed op jezelf!
    En buurvrouw, begin je gezelligheid nu wel echt te missen hoor!

    Liefs X

  • 17 Februari 2010 - 10:15

    Annemie Martens:

    Wat een prachtig verhaal!
    En al die foto´s...Geweldig om te zien,hoe jullie daar met de mensen omgaan.Het ziet er fantastisch uit.
    Knap van je om even zo´n potje van klei te draaien.Ik hoop dat je het heelhuids mee naar huis kunt krijgen. Mooi bij je kerststalletje met een kaarsje erin!Grapje!
    Ik kijk nu al uit naar je volgend verhaal.
    Blijf met volle teugen genieten. Dit is heel bijzonder!
    Groetjes uit Asten, Annemie

  • 19 Februari 2010 - 10:03

    Arco:

    Ha Nienke,

    Had ik net m’n stukje aan je getypt is het opeens weg. Grrrr. Computers…soms heel handig maar soms ook ondingen.
    Maar goed ik zal het dan maar opnieuw doen :)
    Loop jij daar onder de stalende zon te zweten beginnen wij het helemaal gehad te hebben met de sneeuw. Als je denkt ervan af te zijn komt er weer een nieuwe lading. Ooit eens ergens moet het toch over zijn en de lente beginnen? Tijdens de Olympische Winterspelen hebben we weer twee medailles erbij: zilver en brons op de 1000 meter schaatsen voor vrouwen. Denk dat jij er daar nauwelijks of misschien wel niets van mee krijgt. Zie je uberhaupt wel tv daar?
    Goeie zet om in natura dingen te geven. Geld geven geeft een minder goed gevoel dan spullen en je weet op deze manier dat het niet aan verkeerde dingen uitgegeven gaat worden. En die directe reactie: een stralend gezicht…. Daar kan toch niets tegen op.
    Heb jij, als hollandse schone, veel last van de lokale mannen of zijn ze niet zo opdringerig? Zal nu wel wat toenemen nu je met iets te strakke t-shirts moet rondlopen hahaha.
    Heel verstandig om je reis een week uit te stellen hoor. Ik weet dat je niet bang bent uit gevallen maar je bent wel in Midden-Amerika en je hoeft het lot ook niet uit te dagen. Ben heel erg benieuwd of je daadwerkelijk met de boot gaat. Ik zou het zeker doen. Geeft je zo’n totaal ander zicht op een land.
    Hoor het binnenkort wel weer in je volgende verslag.

    Liefs & en dikke knuffel, Arco

  • 20 Februari 2010 - 17:41

    Geert:

    Hé Nienke!

    Ik ben weer helemaal bij! Na drukte op het werk en een weekje in de sneeuw heb ik zojuist eens goed alle verhalen gelezen en foto's bekeken. Dat zijn weer fantastische avonturen!

    Ons grootste avontuur afgelopen week was 's avonds na de après skitent in het donder de berg naar beneden schuiven naar de volgende kroeg, en dat met Harm als koning sliding op de loer!!

    Veel plezier in de rimboe en hou je taai!!

  • 20 Februari 2010 - 18:05

    Sant:

    Hee Nienke!

    Lang geleden dat ik jou gesproken heb.
    Net terug van de wintersport en nu stiekem deze site maar weer eens volgen. Hij stond nog steeds onder mijn favorieten!

    Hoop dat je weer veel goede dingen kunt doen daar en hou je haaks.

  • 20 Februari 2010 - 19:53

    Jessica.:

    Haaiii Nienkee!

    Wat suuuuper cool allemaal! Woow, die stranden lijken me echt heerlijk! T blijft hier namelijk gewoon maar sneeuwen.. Heel apart, hahaa!
    Vind t trouwens echt heel fijn in je kamertje, ben echt al n beetje gewend, zelfs de Dom hoor ik al niet meer!

    Heel veel plezier in Granada nog tot de 28e en daarna natuurlijk n safe trip richting t zuiden! Ik blijf je volgen!

    Liefsx

  • 22 Februari 2010 - 12:51

    Lieke:

    Lieve Nien,

    Wat leuk dat je alweer foto's op je site gezet hebt. Zo krijgen wij weer een beter beeld hoe het daar allemaal gaat. Het ziet er in ieder geval warm uit en je hebt al een kleurtje! Dat gaat helemaal goed komen, wanneer je in juni weer naar Nederland komt! ;)
    Ik ben vrijdag teruggekomen van de wintersport, was weer een topweek!

    Spreek je snel.

    Liefs Lieke

  • 23 Februari 2010 - 12:08

    Michiel:

    The Nien,

    super leuk wat je allemaal doet daar!
    Dat horeca-bloed zit toch in je he?, cola'tjes weggeven!

    Ik moet zeggen, je bent een goede pottenbakker! Lekker kleien.

    Geniet er nog van en ik blijf je volgen!

    xxx Michiel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nienke

Lieve allemaal, 3 Februari vertrek ik voor 5 maanden naar Nicaragua. Ik ga daar stage lopen bij het project "Rayitos del Sol" wat een project is van de Nederlandse organisatie http://www.onstagenicaragua.com/. Jullie kunnen mij de komende 5 maanden weer volgen via deze site..! Liefs Nienke

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 217
Totaal aantal bezoekers 140354

Voorgaande reizen:

03 Februari 2010 - 08 Juli 2010

Mijn eerste reis

29 Februari 2012 - 30 November -0001

Huidige reis

Landen bezocht: