1e berichtje vanuit Nicaragua! - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Nienke Veghel - WaarBenJij.nu 1e berichtje vanuit Nicaragua! - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Nienke Veghel - WaarBenJij.nu

1e berichtje vanuit Nicaragua!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Nienke

08 Februari 2010 | Nicaragua, Granada

Hallo allemaal,

Ten eerste ontzettend bedankt voor jullie leuke en lieve reacties, dit doet me goed!!

Pfoe, ik heb veel te vertellen maar zal mijn verhaal niet TE lang proberen te maken.

Na afscheid genoment te hebben van mijn familie en vriendinnetjes was ik klaar voor vertrek. Ik kwam een keer zonder problemen de douane door ( wat ook wel eens fijn is! ) en mijn vliegtuig vertrok keurig op tijd! Ik heb eigenlijk de hele reis 2 en zelfs een paar uurtjes 3 stoelen voor mezelf gehad, ideaal! Na ongeveer 11,5 uur stond ik in mijn eentje op het vliegveld in Panama City. Ik heb ongeveer 2 uurtjes moeten wachten en vertrok vervolgens met een iets wat kleiner vliegtuig naar Nicaragua. Ene Donaldo zou op me staan te wachten. Naar mijn idee stonden er honderden Donaldo´s maar niemand met een bordje met Nienke erop. Nou ja, geen paniek dacht ik, tranquila tranquila ik ga gewoon even buiten wachten. Ow ow ow, wat een klap, het leek wel 40 graden!! Toeterende auto´s en wel 20 Donaldo´s die aan me vroegen of ik een taxi nodig had. Nee nee dacht ik, ik wacht fijn op de echte Donaldo. Hij was er snel genoeg. Hij heeft me vervolgens naar mijn gastgezin gebracht, het was een uurtje rijden naar Granada. Mijn gastgezin bestaat uit een moeder ( Fatima ) een vader ( Carlos ) en een zoontje van 6 jaar ( Cralos jr. ) Het was al wat laat, het gastgezin dacht dat ik een dag later zou komen maar geen probleem en er stond toch al snel een welkomsdrankje en een broodje voor me klaar, erg lief. Daarna ben ik heerlijk gaan slapen onder mijn klamboetje. Dekens zijn hier niet nodig het is echt TE warm!
S´ochtends lekker een koude/lauwe douche gepakt wat me goed deed. Er is overigens maar 1 kraan waar koud/lauw water uit komt maar dat is hier helemaal niet erg! De 1e insecten had ik al snel gespot. Een dikke kakkerlak op het douche gordijn, salamandertjes die over de muren liepen, een huisparkiet en een ¨pollo para comer¨ ( kip om op te eten ). Nou inmiddels is hij dood en lagen de stukjes pollo eergister in mijn soep die ik als middageten kreeg! haha, fantastisch ik geniet van deze dingen!

Pfoe, het verhaal wordt nu al lang merk ik.... Nog even....

Granada is een redelijk toeristische stad. Je ziet best veel blanke toeristen. Veel dingen zijn erg herkenbaar vanuit Ecuador maar TOCH is het hier weer heel anders. Het is naar mijn idee allemaal wat kleinschaliger en Nicaragua is zo ie zo nog veel minder ontwikkeld. Het komt echter wel steeds meer in opkomst. Ook hier zie je dronken mensen op straat liggen, bedelende mensen, mensen die rondzwerven op hun blote voeten en naar mijn idee veel groepjes mannen die voor hun huizen zitten. S´avonds zegt men dat het niet verstandig is om alleen op straat te lopen. Echter voel ik me tot op heden nog helemaal niet onveilig.

Inmiddels heb ik al meerdere Nederlanders leren kennen die ook Spaanse lessen aan het volgen zijn en bij de organisatie ¨Onstage¨ stage lopen. Ik ben inmiddels al naar een concert in Managua geweest, naar een horrorfilm in de bios waarvan ik niet veel heb gezien aangezien ik de moord van Baantjer niet eens durf te kijken en ook heb ik al een heerlijke duik in het zwembad genomen. Dit doet iedereen goed want het is erg benauwd. Raar genoeg heb ik eigenlijk geen lichamelijke klachten, je moet gewoon wat rustig aan doen maar toch heb ik mijn 1e echte dag in Granada al salsa lessen mee gevolgd met de rest van de Nederlanders op school! Pfoe, dat was zweten maar wel erg leuk!!!

Vandaag was mijn 1e Spaanse les. Alle studenten ( óngeveer 10 ) krijgen prive-les. Mijn leraar heet Pablo. Ik merk dat ik me goed verstaanbaar kan maken maar het is nog wel erg goed voor me om te oefenenen met de werkwoorden om goede zinnen te kunnen maken en er niet zomaar alles uit te hoeven flappen. We hebben les van 8.00uur tot 12.00uur. Mijn broertje in mijn gastgezin staat om 6.00uur op. Aangezien mijn kamer niet helemaal is afgesloten, en er een soort van gaten in de muur ziten en het ERG gehorig is ben ik ook iedere dag rond die tijd wakker. Bovendien is het dan al erg warm!
Na de Spaanse les gaan we in de middag een activiteit doen. Hierover later meer.

Zondag was de ¨ontmoetings¨BBQ bij Tjitske en Onno ( van OnStage ). Zij wonen prachtig aan het meer Laguna de Apoyo. Echt een droomhuis en we hebben de hele middag lekker gezwommen in het meer ( wat zo´n 400 meter diep is ), gebbqt en zo heb ik veel Nederlanders leren kennen.

Ik kan jullie nog veel meer vertellen maar ik ga zometeen naar huis want waarschijnlijk staat er een bordje eten voor me klaar...!

Ik houd jullie op de hoogte,

Liefs
Nienke

  • 09 Februari 2010 - 11:23

    Lieke:

    Lieve Nien,

    Goed te horen dat je helemaal veilig bent aangekomen en dat je al geniet van alle eerste indrukken die je hebt opgedaan. Het zal zeker weer een toptijd worden. Leuk dat je al weer verschillende Nederlanders hebt leren kennen en dat je al vanalles gedaan hebt. Wij vinden het hier natuurlijk alleen maar geweldig om je leuke verhalen te horen, dus houd ons op de hoogte!

    Veel plezier, geniet ervan!

    Liefs Lieke

  • 09 Februari 2010 - 12:44

    Trudy:

    Hoi Nienke, blij verrast je verhaal te lezen. Contact met je ouders is al weer een tijdje geleden, dus ik was het even vergeten dat je weer op reis ging. Ga je weer volgen op het net en genieten van je verhalen. Veel plezier daar in de hitte. Hoe lang blijf je? (Trouwens wij vertrekken a.s. zaterdag voor 2 weken naar zuid-afrika!!! dus dan krijg je even geen reactie van ons.) Amsterdamse groetjes

  • 09 Februari 2010 - 16:34

    Anique:

    Hey Nien,

    fijn om je eerste verhaal te lezen! Meteen weet ik weer hoe geweldig boeiend en mooi je je verhalen op kan schrijven.. echt super leuk om te lezen!
    Ook fijn dat de eerste dagen al zo goed zijn verlopen. Gaat helemaal goedkomen daar de komende 5 maanden. Ben wel jaloers op dat lekkere weer, hier in NL blijft het maar ellendig koud brrrr.
    Veel succes nog met de spaanse lessen! En ik kijk alweer uit naar je volgende verhaal!

    X Anique

  • 09 Februari 2010 - 17:44

    Gerard En Marlies:

    Hallo lieve Nienke,
    Wat ben ik blij met jouw verhaal. Natuurlijk had ik al het een en ander gehoord van je ouders. Maar het is zo leuk om het te lezen. Wat schrijf je weer beeldend over je belevenissen. Ik zie het zo voor me. Eerlijk gezegd verheug ik me nu al op je volgende verhaal en ik hoop dat er dan ook enkele foto's bij zijn.
    Wat ben jij s morgens al lekker vroeg wakker. En die kip? Was het lekker?In die hitte denk jij nu beslist niet aan stamppot. In ons koude Nederland staat dat hier nog steeds op de menukaart.
    Nienke, geniet, leer, lach en werk ze. Veel liefs van ons.

  • 09 Februari 2010 - 19:06

    Milou:

    Nien, wat een heerlijk verhaal om te lezen!Ik hoor het je al helemaal vertellen en doen, fantastisch!
    Relaxed dat je al wat Nederlanders hebt ontmoet, blijven die nog bij jou in de buurt in de komende periode?

    Geniet van alles, jaloers op de temperaturen en wat je allemaal al weer niet hebt meegemaakt, hier gaat het weer sneeuwen, belachelijk!

    Hoop je snel weer te spreken!!

    X

  • 09 Februari 2010 - 19:57

    Lissa:

    Hee Nienke,
    Super leuk dat je al zoveel hebt gedaan en gezien, ben heel benieuwd naar de foto's! Fijn dat je er zo van geniet en dat je al heel wat mensen hebt leren kennen. Ben net zoals de anderen boven mij heel jaloers op jouw zonnetje dus geniet er maar lekker van haha! Nog heel veel plezier en succes met je stage!
    Tot je volgende verhaaltje,
    X Lissa

  • 10 Februari 2010 - 08:04

    Liesje En Jan:

    Lieve Nienke,
    Wat een verhaal. Je klinkt als een ervaren wereldreiziger, die zich door nog geen honderd Donaldo's van de wijs laten brengen. Gweldig. Je oom en tante uit Weert zijn bere trots op jou.
    We hebben nog een nieuwtje en je weet het nog eerder als je moeder.
    Onze Niels en Sara krijgen een meisje. Voor ons de tweede kleindochter.

    Verder hier weinig te melden.

    Veel succes met alles en we houden contact.

    Liefs
    Liesje en Jan

  • 10 Februari 2010 - 15:09

    Jorien Dinghs:

    Hallo Nienke.

    Wat een leuk verhaal.Met plezier gelezen. Die hitte, vond ik in Marokko ook ineens zo'n verschil in november j.l. Gisteren is Teun in Deurne begonnen. Wel even wennen aan de stilte. Sanne komt vanavond eten. Ben vandaag weer aan iets nieuws begonnen op de verloskamer. Moet toch iets doen om de stilte te doorbreken. Nienke ik lees binnenkort denk ik weer een nieuw verhaal. Heel veel plezier verder en tot mails.

    Groetjes Jorien.

  • 10 Februari 2010 - 15:39

    Armella:

    Hoi Nienke!
    Leuk om je weer te volgen!! Je hebt de smaak van het reizen te pakken hè!? Groot gelijk! Geniet van je reis en van al je ervaringen! Knap van je! Liefs,

  • 11 Februari 2010 - 11:35

    Bien:

    Hey Nienie!

    Zo te zien aan de foto's en je super verhaal, heb je t kei naar je zin daar! Lekker warm, beter dan hier.. haha!

    Geniet er maar lekker van en ben benieuwd naar je volgende verhaal!

    We mailen snel! xx

  • 12 Februari 2010 - 09:15

    Annemiek:

    Nienke,een prachtig verhaal weer.
    Wat een cultuurshock weer voor je, ook wat het weer betreft, hier sneeuw en daar zo warm.
    Mooi om zo wat van het land te horen en te zien. Geniet ervan!
    groetjes Toon en Annemiek.


  • 12 Februari 2010 - 18:56

    Marij Peijnenburg:

    Ha Nienke.
    Ik lees het allemaal wel,dat komt goed met jou.Hele mooie foto,s die je maakt,prachtig.Zeker die mooie douche,niks voor mij.Ons Marlies zit ook lekker tussen de kakelakke en verdere ongedierte.Nou ik hoop dat je er een hele leerzame en mooie tijd krijgt daar.Ik blijf je volgen,doei!

  • 13 Februari 2010 - 09:54

    Arco:

    Hoi Nienke, leuk om je ervaringen te lezen. Roept hoop herinneringen op van de tijd dat ik op de Filipijnen was. Zo veel herkenning :-) Aanpassen en het tempo van daar aannemen zijn inderdaad het belangrijkst. Mooie foto's trouwens. Wat ga je na de Spaanse lessen doen? Zelf les geven?
    Oke geniet met volle teugen. Ondertussen ga ik straks met de hele familie Sven aanmoedigen (want die gaat ZEKER goud winnen) en daarna helemaal los met carnaval... Ja ja hoe verschillend kunnen werelden zijn.

    Liefs & kus Arco

  • 15 Februari 2010 - 09:54

    Jolanda Joosten:

    Geweldig Nienke dat het je zo goed gaat. Ik heb gisteren jullie pap gesproken, en TROTS dat hij op je is!! (en terecht!) Ik ben snel je bericht gaan lezen. En het is vanaf de eerste letter boeiend. Als jij ooit een boek met reisverslagen uitgeeft staat het boven aan mijn verlanglijstje. Maar Nienke, als ik het goed begrijp kun jij mij leren hoe ik onze Kip tot lekkernij om kan toveren, Ik weet wel een recept maar dan moet hij eerst koud worden (en dat durf ik nou weer net niet) Bij deze ben je uitgenodigd!
    Doe voorzichtig en blijf vooral schrijven!
    groetjes uit een wit Asten (-2 graden warm)

  • 15 Februari 2010 - 18:34

    Lia:

    Lieve Nienke,
    Wow, weer fijn om je reisverhalen te kunnen lezen. De foto's geven een mooi beeld van je leefomgeving. Succes met de Spaanse lessen en de hitte. Geniet van de Nicaraguaanse cultuur en je gastgezin.
    Alle goeds. Ik denk vaak aan jou.
    Je Helmondse tante,
    Lia

  • 16 Februari 2010 - 08:23

    Annemie Martens:

    Hallo Nienke,
    Wat een prachtig verhaal.
    Je krijgt een prima indruk van jouw verblijf daar en de foto´s maken het geheel compleet.
    Dat toiletje ziet er wel toppie uitvergeleken bij de douche! En die maaltijden...ze zien er overheerlijk uit.
    Fijn om te lezen dat je het daar zo goed naar je zin hebt. Al moet je dan vroeg uit de veren voor je Spaanse lessen, de foto´s laten ook veel ontspanning en gezelligheid zien. En je gastbroertje, wat een schattig kereltje.
    Gisterenmiddag sprak ik je moeder nog even in de Klepel.
    Ze vertelde over het kerststalletje, gemaakt van een boterkuipje in je kleutertijd, dat met Kerst nog altijd bij de boom wordt gezet.Dat is toch wel heel bijzonder en doet me goed.
    Bedankt voor je mooie verhaal. Het ga je goed.
    Groetjes ons koude Asten.
    Annemie

  • 16 Februari 2010 - 16:12

    Steffie:

    Hee Nienke,

    wat een geweldig verhaal weer. Je gaat je daar zeker wel vermaken. Het ziet er daar beter uit dan dat ik had verwacht!
    Vanavond nog een laatste avond carnavallen, ik zal er eentje op je drinken!

    Liefs Steffie

  • 22 Februari 2010 - 13:20

    Frits En Willemien:

    Hallo Nienke,
    Zo, jij hebt het weer geweldig naar je zin! Bedankt voor je mooie verhalen mét foto's.
    (Trouwens ook voor je sms-je vóór je vertrek!)
    Gisteren waren Eefje, Nanne en Kay bij ons op bezoek. We hadden elkaar - zoals je begrijpt - veel te vertellen. Ook hebben we veel foto's gekeken: van vroeger, maar ook van de laatste tijd. Eefje vertelde dat jullie ook intensief kontakt hebben. Wat leuk!
    Nou, Nienke, wij wensen je veel sukses toe met alles. En... geniet ervan.
    We blijven je met plezier volgen!
    Lieve groeten vanuit Raamsdonksveer.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nienke

Lieve allemaal, 3 Februari vertrek ik voor 5 maanden naar Nicaragua. Ik ga daar stage lopen bij het project "Rayitos del Sol" wat een project is van de Nederlandse organisatie http://www.onstagenicaragua.com/. Jullie kunnen mij de komende 5 maanden weer volgen via deze site..! Liefs Nienke

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 280
Totaal aantal bezoekers 140356

Voorgaande reizen:

03 Februari 2010 - 08 Juli 2010

Mijn eerste reis

29 Februari 2012 - 30 November -0001

Huidige reis

Landen bezocht: