San Carlos.............. - Reisverslag uit San Carlos, Nicaragua van Nienke Veghel - WaarBenJij.nu San Carlos.............. - Reisverslag uit San Carlos, Nicaragua van Nienke Veghel - WaarBenJij.nu

San Carlos..............

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Nienke

21 April 2010 | Nicaragua, San Carlos

Hallo allemaal,

Na mijn 2 weken vakantie was het die maandag weer even wennen om op te starten. Toch moet ik zeggen dat het aardig goed ging en ik weer snel in het ritme zat. Ik heb het nog steeds naar mijn zin op stage. Rayitos del Sol is een goede organisatie/opvangcentrum in San Carlos. De kinderen die hier komen gaan gelukkig bijna allemaal 1 dagdeel per dag naar school. Het andere dagdeel wordt er thuis naar mijn idee niet of geen aandacht aan het kind geschonken en worden ze min of meer aan hun lot over gelaten. Bij Rayitos del Sol kunnen de kinderen terecht voor handvaardigheid lessen, teken en schilderles, dansles, computerles en voor huiswerkbegeleiding. Super leerzaam en goed voor die kinderen. Bovendien krijgen ze hier ook nog de aandacht die ze verdienen en nodig hebben en krijgen ze zo nu en dan eens een compliment! Ook missen deze kinderen vaak eigenwaarde. Met dit onderwerp wil ik iets gaan doen voor mijn preventieplan wat ik voor school moet maken. Als je hier een tiener/jongeren vraagt wat hij of zij later wil gaan doen zal er 9 van de 10 keer gezegd worden; geen idee….. Soms verwachten de ouders ook dat de kinderen na hun school op de markt of op het platteland gaan werken. Andere jongeren willen naar Costa Rica om werk te gaan zoeken. Werk is hier in Nicaragua vrijwel niet te vinden zeggen ze. Ze denken dat ze daar een beter leven hebben maar vaak vinden ze inderdaad wel een baantje maar worden ze flink uitgebuit, moeten ze leven in primitieve omstandigheden en verdienen ze soms ook nog eens zeer weinig. Salarissen zijn hier zo ie zo niet vergelijkbaar. De gastvrouw van Fundacion del Rio verdient zo’n 80 euro per maand voor 6 dagen per week werken. Natuurlijk is het leven hier ook goedkoper maar ik kan wel zeggen dat ik weet dat dit gezin ieder dubbeltje moet omdraaien. Ik ben bij ze op bezoek geweest en ow ow ow wat een klein huisje!! De mini woonkamer is omgeturnd tot een klein winkeltje waar ze wat spulletjes verkopen voor extra inkomsten, verder is het huisje ingedeeld met klein kamertjes met vuilniszakken of lakens ervoor wat de deuren voor moeten stellen. In die kamers slapen de kinderen en ook weer kleinkinderen. In totaal wonen ze misschien wel met 8 a 10 personen in dat huisje, ongelofelijk! Jonge moeders zie je hier ook ontzettend veel! De gastvrouw waar ik het net over had kreeg bijvoorbeeld haar 1e kindje toen ze 14 was. Haar eerdere man is hier in San Carlos vermoord, geen idee waarom… Ze heeft inmiddels 5 kinderen. Ook een meisje wat bij Rayitos del Sol werkt is deze week 20 geworden, heeft een zoontje van 4, woont ergens achteraf bij haar moeder en de papa van het kind is spoorloos. Ook komt hier altijd een meisje van 9 waarvan de moeder 24 is en de vader 28. Tja, ik hoef jullie niet te vertellen hoe jong ze was toen ze dus kinderen kreeg….. Ook ken ik een meisje van 19 met een kindje van 3. Het kindje kan niet praten. De moeder zegt dat ze dit nooit heeft gedaan en ze zegt dat ze dit vast vanzelf wel een keer gaat doen. Niemand die zich hierover dus zorgen maakt of actie onderneemt. Echt heel bizar, want ook voor dit kindje ziet de toekomst er dus nu al somber uit. Dit zijn echt maar een paar verhalen van de honderden verhalen die er zijn. Ongelofelijk soms..!


Hoe verloopt een weekendje San Carlos?
Nou ja, zo ie zo soms zonder water en/of elektriciteit maar natuurlijk is er meer…..!
Zaterdag gingen we weer eens een biertje drinken bij de locale discotheek ; La Champa..! Hartstikke leuk maar ineens zaten we daar en begon het mega hard te regenen. Aangezien la Champa niet helemaal overdekt ging iedereen ( nog redelijk tranquilo ) onder de golfplaten daken staan die er eigenlijk ook maar op half 6 bijhingen, niemand die zich eigenlijk druk maakt, alles ging gewoon door, heerlijk!! Vervolgens hebben we een taxi gepakt, rijdt je je straat in staat er ineens een koe voor je poort en net voordat je je deur in wil lopen springt er nog eens een mega dikke pad voor je voeten. Tja, het is hier soms 1 grote dierentuin..! Zondag een beetje proberen uit te slapen maar aangezien mijn buren al vanaf 5.00uur actief beginnen te worden met wassen, muziek luisteren, roggelen, eten maken en weet ik veel allemaal wat zat uitslapen er ook niet echt in. Ook regende het nog steeds super hard. Ik wilde gaan ontbijten maar de vieze afwas stond nog buiten. Tja, dan maar in de regen afwassen, je moet roeien met de riemen die je hebt he! Daarna dacht ik, ik zal eens even mijn mail gaan checken maar ja hoor… heel de stroom lag er weer eens uit door heel San Carlos city! Lekker begin van de dag dus….. Dit gebeurt best vaak. Laatst hebben we tot 20.00uur s’avonds met kaarsjes op ons balkonnetje gezeten omdat er dus ook geen stroom was en het was echt pikke pikke donker!! Dan merk je pas hoe snel en gemakkelijk je ergens een lampje aandoet en hoe ONGEMAKKELIJK het is als je door heel je huis/straat en omgeving NIKS ziet.. Ook in de overdekte markt waren 3 kraampjes open, de winkels waren dicht en ja San Carlos was eigenlijk maar een uitgestorven bedoeling… Haha, nou dat was in het kort hoe mijn weekend eruit zag! Volgend weekend dan toch maar weer een tripje buiten San Carlos……..?

Een ander weekend zijn we nog wel naar een zwembad gegaan hier 8 km vandaan. We konden achter in de bak van een vrachtautootje en hoppakkee over die hobbel de bobbelwegen naar het zwembad. Echt in the MIDDLE OF NOWWHERE lag daar ineens een zwembad. Nou, je kan zeggen wat je wil maar het zag er goed uit! Het water was wel erg ranzig maar goed, even verkoeling, even lekker een sappie drinken en relaxen daar mag je niet over klagen!

Verder is een Nederlandse jongen die hier eerder 4 maanden is verbleven en nu weer terug is voor 2 maanden vakantie in Nicaragua getroffen door “Dengue.” De Dengue mug heeft hem te pakken gehad. Je voelt je dan ontzettend beroerd, misselijk, houd niets binnen, en je krijgt uitslag over je hele lichaam. Nou ja, deze verschijnselen had hij eigenlijk allemaal. Op naar het ziekenhuis in San Carlos. Je wordt op een kamer gelegd met nog wat andere mensen, er wordt bloed geprikt, je krijgt een infuus en ze gaan kijken wat je hebt. Ow ow ow, allemaal niets voor mij die naalden en dingen in het ziekenhuis…. Heb even mijn ogen dicht gedaan….. Uiteindelijk bleek dat hij dus echt “Dengue” had. Hij is naar een kamer in het ziekenhuis gebracht waar 5 andere mannen lagen. Wat een verschil met de ziekenhuizen in Nederland!!! De bedden zijn vies, hoeslakens die erop liggen te klein, het infuus zelf is nog hartstikke ranzig, je krijgt geen kussens of lakens, dat laatste heb je ook niet nodig wat het lijkt er wel 40 graden, het zo ontzettend warm!!, het stinkt, je ligt met mensen op de kamer die zich bijna dood hoesten en roggelen en tuffen in een vuilnisbak, er staat een klein rot tvtje met films uit de jaren nul, je moet niet schrikken als je de kamer uitloopt en je komt een straathond tegen, er zitten vliegen in je kamer en de badkamer is ook vies en eigenlijk word je een beetje aan je lot over gelaten. Wij hebben natuurlijk geprobeerd er zoveel mogelijk te zijn voor Ivo. S’ochtends om 7.00uur een bordje fruit brengen, veel water en andere drankjes halen, vitamine c geven, een ventilator voor hem halen, een klamboe, andere lakens etc. Ow ow ow, wat zou ik dan behoefte hebben aan een schoon bedje en mijn moeder die me gewoon een kopje thee kon komen brengen….. S’ochtends krijg je rijst, bonen, 1 klein broodje en een mini stukje kaas en een dik vies sapje of soms alleen maar rijst met 2 kleine stukjes kip MET bot… Verder komt er af en toe even iemand binnen lopen om de bloeddruk op te meten, de koorts te meten met een thermometer die bij iedereen onder de arm word gedaan en dan gaan ze weer zonder je meer duidelijkheid te geven… Tja, de zorg is hier gratis, niemand hoeft iets te betalen maar oi oi oi wat is het dan toch schoon in Nederland en wat is de zorg dan toch goed geregeld. Inmiddels gaat het weer wat beter met Ivo en is hij weer uit het ziekenhuis...

Even iets heel anders:
Komend weekend vertrekken we naar Costa Rica!!!!! Ik heb er echt super veel zin in! Weer even lekker weg, misschien lijkt het overdreven maar omdat hier niet zo heel veel te doen is in San Carlos is het gewoon wel lekker om er af en toe even tussenuit te gaan. Bovendien moet ik voor 30 April het land uit omdat mijn visum dan verloopt. Nou ja, mooie kans!! In principe ben je vanaf San Carlos binnen een uurtje in Costa Rica. Natuurlijk willen wij weer net helemaal naar de andere kant van Costa Rica dus zullen we zo’n 12 uur moeten reizen. Nou ja, na al dat gereis in kippenbussen en andere gekke vervoersmiddelen ga ik dit ook vast wel weer overleven. We gaan naar Tamarindo. Schijnbaar een mooi strand aan de Grote/Stille Oceaan en dus niet aan de Caribische zee. Daar ga ik aan het einde van mijn reis nog wel naar toe. Maar goed, nu dus eerst op naar Costa Rica…..!!!

Na deze trip zal ik weer uitgebreid verslag uitbrengen!

Hasta luego!!

Liefs uit Nicaragua….

  • 21 April 2010 - 18:11

    Gerard En Marlies:

    Hallo lieve Nienke,
    Via je ouders en onze Lieke worden wij natuurlijk op de hoogte gehouden van het wel en wee in San Carlos.
    Als ik het zo allemaal lees kan er nog veel verbeterd worden. Jouw verhaal over die jonge moeders, de verzorging in het ziekenhuis, de elektriciteit en het onderwijs. Wat knap dat jij zo veel power hebt om er iets van te maken. We wensen jou ook veel succes met jouw stageopdracht. Het preventieplan klinkt veelbelovend. Natuurlijk wensen we je ook een fijn weekend. Geniet van Costa Rica. Want ik kan het me voorstellen dat het bijzonder fijn is om eventjes ergens anders te zijn. Liefs, Gerard en Marlies.

  • 22 April 2010 - 09:29

    Sant:

    Hey Nien,

    Best een heftig verhaal weer.
    Zo "gewoon" is die luxe die wij hebben dan echt allemaal niet.
    Zeker dat verhaal van die tienermoedertjes en dat ziekenhuis.. brr

    Veel plezier in Costa Rica en dat je nog veel goeds mag doen daar.

    x

  • 22 April 2010 - 09:39

    Jeanne En Ario:

    Erg leuk om op deze manier op de hoogte te blijven van jouw bezigheden daar, in een heel andere cultuur dan de onze. We leven erg met je mee en wensen je heel veel succes met je werkzaamheden en de verslagen daarvan.
    Heel veel groetjes, Jeanne en Ario.

  • 22 April 2010 - 14:10

    Trudy:

    Weer genoten Nienke van je verhaal. En ja laten we in Nederland maar niet zo klagen. Zo slecht hebben we het hier niet. Geniet van Costa Rica maar dat lijkt me geen probleem want volgens mij geniet jij van alles en iedereen om je heen. Ben ervan overtuigd dat iedereen ook van jou geniet, dappere dodo!!!.

    Liefs uit Amsterdam

  • 24 April 2010 - 12:29

    Lieke:

    Lieve Nien,

    Wat een heftig verhaal weer! Je merkt aan jouw woorden wel echt dat het allemaal nog erg primitief geregeld is. Ik kan me voorstellen dat het lekker is om weer een paar dagen van wat meer luxe te mogen genieten. Geniet van je tijd in Costa Rica en dan ben ik weer heel benieuwd naar je volgende verhaal!

    Liefs Lieke

  • 28 April 2010 - 16:55

    Jorien Dinghs:

    Hallo Nienke.

    Ik dacht nog eens een keer lezen wat Nienke te vertellen heeft. Wat een verhaal, niet te vergelijken met Nederland!! Daar kun je beter niet terecht komen. Nienke ik hoorde van je moeder dat de was weer gedaan is. wat zal dat fijn zijn.

    Groetjes Jorien.

  • 02 Mei 2010 - 10:45

    Arco:

    Ha Nienke,

    als je dit leest ben je al in Costa Rica. Ga je daar naar een andere stageplek of wat? Het is kei leuk om je reisverhalen te lezen en om de foto's erbij te zien maar ik hoop wel dat je dingen in verhouding kunt blijven zien: maw ook in Nederland is het lang niet altijd even goed geregeld. Je hebt het zelf gezien toen je oa bij ons bent wezen werken dat ook hier mensen aan de onderkant bungelen en dat er maar weinig mensen zijn die daar naar om willen kijken. En de zorg in Nederland wordt verder en verder uitgekleed en ondertussen voor veel mensen onbetaalbaar!!
    Maar goed dat enkel als een voetnoot bij je reis. Hier hebben we net Koninginnedag achter de rug en het was weer echt hollands glorie: klompendans, koekhappen en regen. Heerlijk hahaha! Heb jij al een nationale feestdag in zuidamerika mogen meemaken en verschilt dat heel veel met wat er hier gebeurd?

    Veel plezier in Costa Rica en tot lezens maar weer.

    Xxx Arco

  • 03 Mei 2010 - 20:14

    Milou:

    Nienie!
    Oi oi oi, ik heb gewoon het mailtje gemist van het nieuwe verhaal!Ik dacht laat ik is even kijken of ik nog up to date ben... Nu inmiddels wel weer :) Wat mooi wat je allemaal weer meegemaakt hebt zeg, en dan zie je maar weer hoe goed we het hier in Nederland hebben!Die verhalen van de tienermoeders, poeh he, ongeloofwaardig haast..
    Plaats maar weer snel een mooi verhaal over Costa Rica!

    We mailen!
    XX

  • 05 Mei 2010 - 20:05

    Giel:

    Hey Nienke,

    Heb zojuist even al je verhalen door gelezen. Klinkt allemaal super indrukwekkend! Ik wens je nog een fijne tijd daar en zorg dat je niet door die Dengue mug wordt gestoken!

    Groeten Giel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nienke

Lieve allemaal, 3 Februari vertrek ik voor 5 maanden naar Nicaragua. Ik ga daar stage lopen bij het project "Rayitos del Sol" wat een project is van de Nederlandse organisatie http://www.onstagenicaragua.com/. Jullie kunnen mij de komende 5 maanden weer volgen via deze site..! Liefs Nienke

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 313
Totaal aantal bezoekers 140353

Voorgaande reizen:

03 Februari 2010 - 08 Juli 2010

Mijn eerste reis

29 Februari 2012 - 30 November -0001

Huidige reis

Landen bezocht: