Masai Mara - Reisverslag uit Nyeri, Kenia van Nienke Veghel - WaarBenJij.nu Masai Mara - Reisverslag uit Nyeri, Kenia van Nienke Veghel - WaarBenJij.nu

Masai Mara

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Nienke

05 Augustus 2008 | Kenia, Nyeri

Hallo allemaal!

Hier weer even een berichtje van mij na mijn bezoek aan de Masai Mara… Maar eerst nog wat anders.
Ik kan jullie gerust stellen en ik kan gelukkig zeggen dat hier alles goed gaat met ons. Het bericht over de 5 Nederlandse dames die zijn verkracht door een aantal Kenianen hebben wij ook ontvangen. Ik kan me voorstellen dat enkele van jullie misschien meteen aan ons dachten. Wij zijn tenslotte ook met 4 vrijwilligers, allemaal meiden en ook nog eens Nederlanders, maar nogmaals alles gaat goed hier!!

Afgelopen maandag ben ik met Stella naar het schooltje gelopen waar de oudste kinderen van Upendo verblijven. We werden van harte welkom geheetten. We moesten wederom het visitorsbook tekenen wat we denk ik in totaal hier al 100 keer hebben ingevuld maar enfin! We gingen de klassen bezoeken waar kinderen zaten van Upendo. Toen we het klasje binnenkwamen met de directeur gingen alle kindjes meteen staan. Het is natuurlijk ook vreemd voor hun als er zo op de maandagmorgen ineens 2 blanke meiden je klas binnen stappen. Nou, die bezoekjes aan de klassen dat was me nog wat. We hebben ons voor moeten stellen en vragen over Nederland beantwoord. Ik heb maar gezegd met mijn fantastisch Engels dat we veel koeien, kippen, schapen en natuurlijk kaas hebben. De kinderen keken me allemaal erg vreemd aan en ik denk dat nu niemand meer een tripje naar Nederland zal boeken, maar ach.. Goed geprobeerd toch? Als klapper op de vuurpijl hebben Stella en ik met z’n 2-en het Wilhelmus moeten zingen!! Aangezien ik niet echt de Anita Meijer van Nederland ben was het natuurlijk niet om aan te horen maar ach die kinderen leken het erg leuk te vinden.

Dinsdag was de dag dat we Antony terug zouden brengen naar zijn moeder. We hadden afgesproken met z’n moeder bij de kinderbescherming. Ze was er gelukkig al. Je kon goed zien dat ze haar beste en mooiste kleren had aangetrokken. Ze was erg blij. We hebben een papiertje moeten tekenen voor de overhandiging van Antony en ja daarna was het kind dus ineens van haar, heel vreemd. We zijn naar de Matatu’s ( bussen ) opstapplaats gelopen, hadden voor haar een tasje samengesteld met wat kleertjes, eten en speelgoed voor het kindje zodat hij toch iets had. Ik denk namelijk niet dat hij bij zijn moeder zoveel eten, schone keertjes en af en toe een douchje krijgt dan bij Upendo maar goed. Jackson gaat het gezinnetje wel in de gaten houden en zal ze af en toe gaan bezoeken.

Dinsdagmiddag zijn Marieke en ik vertrokken met de Matatu naar Nairobi. We kwamen daar om 17.30 aan en werden opgehaald door onze enige echte Mister Guide. We regelen echt alle uitstapjes via hem en hij houd zich altijd netjes aan de afspraken en is altijd op tijd. Dat is al heel wat dus! Mister Guide had ons gedropt bij een hotel, een beetje wegwijs gemaakt in de straat en ons ook verteld dat we niet teveel zelf op pad moesten gaan in de avond omdat Nairobi toch wel bekend staat dat het een stad is vol met boefjes. Opletten dus! We zijn lekker gaan uiteten, nog een Tuskertje gedronken en gaan slapen. Die dag erna werden we opgehaald door een andere Mister Guide. Uiteindelijk zaten we met een Frans stelletje in de bus en een man uit SriLanka. We moesten vanaf Nairobi nog 6 uur in de safaribus zitten voordat we bij de Masai Mara aankwamen. Van de 6 uur zijn we denk ik 4 uur over onverharde zandwegen gereden en stilzitten zat er dus niet in. Het landschap was 1 uitgedroogde verdorde bedoeling en leek wel op een woestijn. Onderweg was ik helemaal aan het genieten, ik zag de ene Masai na de andere. Wat een fantastisch beeld om mannen en vrouwen met gekleurde lakens als kleding, blote voeten, speren en oorlellen tot op hun schouders te zien lopen achter een kudde koeien of schapen. Wat een plaatje!! We kwamen bij ons kamp aan. Tja het waren weer een soort barakken en het licht zou branden van 19.00 tot 21.30. Nou iedere dag lagen we dus ongeveer om 22.00 in bed omdat je daarna ook niks meer kon zien. We hebben in deze 2,5 dag verschillende safaritochten gedaan en super veel dieren gezien. We hebben leeuwen, luipaarden, olifanten, giraffen, zebra’s, nijlpaarden, rare vogels en nog bijna alle 2 miljoen “ Gnoe’s” gezien die daar leven. Dit zijn spuuglelijke beesten, soort buffels die op dit moment van Tanzania naar Kenia trekken in groepen. Mocht je echt niet weten waar ik het over heb, check The Lion King maar even. Na de eerste dag hadden we trouwens de man uit SriLanka ergens gedumpt, hij had denk ik wel 36 telelenzen bij om die beesten in te zoomen met zijn camera hoewel je ze erg goed zag en bovendien wilde hij liever een privejeep en slapen in een luxe lodge. Nou ja ook prima.. Ik vind het ondertussen wel wat hebben die soort tentenkampen met barakjes. Ik wilde erg graag de Masai bevolking zien en hun kamp bezoeken. Echter zagen Marieke en de andere inzittende van ons busje dit niet zo zitten. Nou ja dan maar alleen op pad met de Masai. Dit kon volgens onze gids wel. Er kwam een echte Masai man naar mij toe met een speer in zijn hand en een doekkie om. Hij zou me wel mee op sleeptouw nemen. Ik heb dansende/springende Masai mannen gezien, thee gedronken in 1 van de klei-hutjes van de Masai bevolking, lieve kindertjes gezien maar wel met zo’n 50 vliegen op hun buikjes, neus, lippen en in hun ogen, alles bij elkaar dus toch wel indrukwekkend. De Masai vroeg aan Marieke voor hoeveel koeien hij mij mocht hebben. Marieke zei 45 koeien, hij lachte maar wilde uiteindelijk toch geen deal maken. Onze Mr. Guide moest lachen toen hij dit hoorde want je kan best 100 koeien vragen. Deze bevolking heeft namelijk erg veel vee. ( Koeien en geiten ). Nou, bedankt he Marieke! ;).. Ook is onder andere een ritueel om met een speer bloed uit de hals van de koe te halen en dit dan te vermengen met melk.. Hmm.. Doe mij maar liever een Tuskertje! Ik kan nog veel meer over die hele Masai bevolking vertellen maar dit komt later wel!

Morgenavond pakken Stella en ik de nachttrein naar Mombasa waar we dan tot zondagavond zullen verblijven, hierover later meer..

Tot snel!
Liefs Nienke

  • 05 Augustus 2008 - 08:16

    Sant:

    Mooi verhaal Nien!
    Echt een hele andere wereld!

    Geniet ervan!
    x

  • 05 Augustus 2008 - 09:54

    Sanne:

    Ha Nien,

    Goed te horen dat alles goed met je gaat!
    Wat een verschrikkelijk verhaal was dat in de krant ja, bah..
    Wat een ervaring weer zeg! Helemaal geweldig.. Goed dat je toch die Masai bevolking bent gaan opzoeken!

    Hé, geniet er nog van! De tijd vliegt echt om, voor je het weet sta je de 15e bij ons alweer een pilske/tuskertje te drinken ;-)

    Kus Sanne

  • 05 Augustus 2008 - 10:29

    Juul:

    Hey Nien,

    Leuk verhaal weer!! Ik hoorde dat je inmiddels ook een heerlijke massage en sauna hebt gehad! Dat was wel ff genieten denk ik zo...

    Veel plezier in Mombasa!

    X Juul

  • 05 Augustus 2008 - 12:01

    AAB:

    Hey Nienke,
    wat gaaf dat je naar de Masai bevolking bent geweest! Klinkt erg indrukwekkend allemaal!
    Veel meegemaakt weer, helemaal top!
    Geniet er nog van en tot snel!
    Kus Anique

  • 05 Augustus 2008 - 20:16

    Armella:

    En wat als die Masai nou Já had gezegd...????:)
    Geniet verder in Mombasa, maar let wel op eventuele deals...!!!:)
    veel groeten,

  • 06 Augustus 2008 - 07:28

    Dana:

    Hey Nien,

    WAUW wat een verhaal weer! het blijft indrukwekkend en dan zit ik hier in nederland jouw verhalen te lezen terwijl jij dat allemaal echt meemaakt! ongeloofeljk!

    maar wat vliegt de tijd! voor je het weet.,....ik ga het trouwens niet eens zeggen! geniet er nog ff goed van en we spreken elkaar snel!

    dikke knuf Daantje!

  • 06 Augustus 2008 - 13:32

    Marlies:

    Ha meiske,
    Het klinkt weer allemaal erg mooi! Maar inderdaad 45 koeien..je bent wel wat meer waard hoor ;) Geniet er nog van he!
    X Marlies

  • 06 Augustus 2008 - 13:59

    Arco:

    Ha Nienke,

    tjsonge jonge jou weg doen voor 45 koeien... wat denken ze wel niet haha. Heb je uberhaupt nog tijd gehad om bij de masai foto's te maken of heb je alleen maar alles in je opgezogen als een spons? Een te gekke ervaring hoor. Zal wel heel erg wennen worden om straks weer hier in dat brave burgelijke Nederland te zijn. Heb ik tenminste wel gehad.
    Blij om te horen dat het goed met je gaat en dat je niks akeligs overkomen is. Hoe reageren de kenianen op dat verschikkelijke verhaal? Trekken ze zich dat aan?

    Geniet de laatste week van alles en een dikke kus.

  • 07 Augustus 2008 - 07:46

    Hellen:

    Hey Nienke!!

    Wat een geweldig avontuur!! Dit neemt niemand je meer af. Ik kan me voorstellen dat je je ogen hebt uitgekeken toen je tussen de Masai zat, ze zijn ook zo indrukwekkend!
    Ik ben benieuwd naar je volgende avontuur!

    Groetjes,
    Hellen

  • 07 Augustus 2008 - 11:02

    Trudy:

    Hoi Nienke, lang niets van me gehoord maar we zaten aan het veluwemeer in ons vakantiehuisje en hadden geen computer mee. Mijn eerste dag thuis is een echte computerleesdag geworden. Ik heb genoten van je verhalen. Wat een ervaring daar in dat apenland. Ik begrijp dat je er nog een week zit en dan weer terug naar Nld. Geniet ervan zo een tijd komt nooit meer terug, bofkontje. Pas goed op jezelf in die laatste week. Dikke zoen uit Amsterdam

  • 07 Augustus 2008 - 18:03

    Gerard En Marlies:

    Lieve Nienke,
    Wat fijn om te weten dat het allemaal goed met je gaat. We zijn net terug van vakantie, maar via jouw mama zijn we wel op de hoogte gebleven. Het verhaal van de masai doet me natuurlijk denken aan het boek: "de blanke masai". Gelukkig ben jij niet te koop!
    Wij zien je maar wat graag weer terug in Asten. Lieve groetjes van ons.

  • 07 Augustus 2008 - 18:47

    Geert:

    Wat een avontuur!! Geniet er de laatste dagen nog maar van!!

  • 07 Augustus 2008 - 21:39

    Lis@:

    hi nienke, ook ik heb direct geinformeerd hoe het met jou gaat bij lieke. Gelukkig dat je t naar je zin hebt en waanzinnige ervaring die je daar opdoet. Geniet nog ff en tot ziens mss in maastricht. liefs lisette van asten

  • 08 Augustus 2008 - 07:57

    Annemiek:

    Ik sprak gisterenavond je mama en die zei dat je het goedmaakte in Kenia.Ik moest maar eens op de website kijken.Nou erg prachtige verhalen en wat een levenservaring doe je daarop.Geweldig! Nog een paar fijne dagen daar en dan weer afkicken in Asten.

    groetjes Annemiek.

  • 08 Augustus 2008 - 16:36

    Bien:

    Nienie!!

    Phoe, was iid wel ff schrikken van die 5 nederlandse meiden.. Maar gelukkig waren jullie het niet!
    Je hebt weer een hoop meegemaakt zo te lezen..

    Meid geniet er nog van de laatste dagen en tot in Asten city!

    xx


  • 10 Augustus 2008 - 12:25

    Marieke:

    En zijn jullie bruin? Ik ben weer terug in mijn vetrouwde Amsterdam. Wat fijn zo'n constante warme douche en een overvolle Appie.. Wel raar dat het zo stil is, ik denk de hele tijd dat ik die kinders hoor roepen Marieke! Marieke! Tomorrow is.... ssssunday :-) Ik mis ze wel maar ben wel blij dat het in mijn huis niet zo ruikt als af en toe in Upendo.

    Geniet nog even van jullie laatste dagen en doe iedereen de groeten en geef ze een dikke knuffel. Je kunt op het vliegveld echt 1000 tuskershirts kopen trouwens.

    Bye he!x Marieke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nienke

Lieve allemaal, 3 Februari vertrek ik voor 5 maanden naar Nicaragua. Ik ga daar stage lopen bij het project "Rayitos del Sol" wat een project is van de Nederlandse organisatie http://www.onstagenicaragua.com/. Jullie kunnen mij de komende 5 maanden weer volgen via deze site..! Liefs Nienke

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 316
Totaal aantal bezoekers 140354

Voorgaande reizen:

03 Februari 2010 - 08 Juli 2010

Mijn eerste reis

29 Februari 2012 - 30 November -0001

Huidige reis

Landen bezocht: