Laatste loodjes...... Adios San Carlos! - Reisverslag uit San Carlos, Nicaragua van Nienke Veghel - WaarBenJij.nu Laatste loodjes...... Adios San Carlos! - Reisverslag uit San Carlos, Nicaragua van Nienke Veghel - WaarBenJij.nu

Laatste loodjes...... Adios San Carlos!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Nienke

18 Juni 2010 | Nicaragua, San Carlos

Lieve allemaal,

De laatste 3 weekjes alleen in San Carlos heb ik overleefd, mijn tijd in San Carlos zit er nu echt op!! Het is me redelijk meegevallen. De avonden en weekenden waren soms erg lang omdat vanwege de regen regelmatig de stroom eruit lag en ik dus geen internet had en lekker even naar buiten gaan was dus ook geen optie. Ook de avonden waren wel redelijk eenzaam omdat het hier om 18.00 al pikdonker is! Maar goed, al met al heb ik me er goed doorheen geslagen en ook dit was weer een hele ervaring!

Gister heb ik mijn laatste stagedag gehad, wat ontzettend raar! Ik had allemaal snoepzakjes voor de kinderen gemaakt met daarin pennen, potloden, puntenslijpers etc. Ze waren hier erg blij mee volgens mij want een sommige hebben alleen 1 klein potloodje in hun tas waarmee ze al hun schoolwerk en huiswerk moeten schrijven. Ik geloof dat een pen dan een fijn cadeau is!! Verder werd er speciaal voor mij gedanst en gezongen. Alle kinderen stonden 1 voor 1 op om mij een knuffel te komen geven. 1 jongetje die trok het schijnbaar allemaal niet meer en is naar huis gegaan, ik heb een gelukspoppetje van hem gekregen wat hij speciaal voor mij had gemaakt volgens de leraren, hoe schattig!!! Mijn afscheid met collega’s was ook erg leuk. Ik moest in het midden van een kring gaan staan en er werd gezongen en ik moest een soort dansje doen en ik werd ondergegooid met zelfgeknipte confetti! Daarna gaf iedereen een korte speech en iedereen zei echt hele lieve dingen, zo lief allemaal!! Ik had een super grote taart voor mijn collega’s gekocht. Daar hebben we met z’n alleen lekker van gegeten en uiteindelijk heb ik het voor mijn gevoel allemaal goed afgesloten…!

Ik neem met een heel dubbel gevoel afscheid van San Carlos. Van de ene kant heel erg fijn dat ik van die muggenplagen en de vele kakkerlakken af ben, maar van de andere kant ook heel raar om afscheid te nemen van al die lieve mensen en kinderen die ik hier heb leren kennen met de gedachte dat ik ze waarschijnlijk nooit meer terug zal zien! Dat blijft lastig…. Of je nu in San Carlos zit of in Granada. Toch heb ik vandaag al van heel veel mensen afscheid genomen en zal ik morgenvroeg de laatste mensen hier nog gedag zeggen. Ik ben ontzettend blij dat ik een paar maanden geleden de keuze heb gemaakt om in een minder ontwikkeld gebied van Nicaragua stage te gaan lopen. Naar mijn idee heb ik écht een kijkje mogen nemen in het leven van de mensen in Nicaragua. Ik ben er dankbaar voor dat ik de kans heb gekregen, ik denk dat ik een mooi steentje heb bijgedragen aan de organisatie en ik heb veel kindjes de aandacht kunnen geven die ze vaak tekort komen en zo kan ik San Carlos dus voor mijn gevoel met een gerust hart achterlaten.

Hier nog even wat mooie wist je datjes!


Wist je dat:
* Als een kind hier niet naar school wil, niemand er iets van zegt! Dan ga je toch lekker niet?
* Er heel vaak geen les word gegeven en waarom? Dat weet niemand. De lerares is dan gewoon niet op komen dagen ofzo.
* Als het regent de opkomst op school ook stukken minder is, je gaat toch niet door die blubber je kind naar school brengen!??
* Ze hier zuiniger zijn met papier dan in Nederland. Binnen Rayitos del Sol wordt het papier bijna allemaal hergebruikt. Wat hebben we in Nederland dan toch veel knutselmaterialen en nog op voorraad ook. En we zijn er ook nog niet eens zuinig mee!
* Ik laatst niet naar huis kon omdat er 1 of andere agressieve hond bij de poort zat waardoor niemand naar huis kon en iedereen moest wachten tot de eigenaar van de hond weer thuis kwam.
* De gastvrouw van Rayitos del Sol 48 jaar is en alalfabeet, en dus niet kan lezen.
* Mijn collega om 3.00uur s’nachts opstaat om haar kleren te wassen. De rest van de dag is er namelijk bijna nooit water.
* Begeleiders bij Rayitos del Sol ongeveer 2000,- Cordoba in de maand verdienen. Dat is zo’n 70 euro. Zij moeten hier vaak een gezin van onderhouden + gas water en licht van betalen. Soms moeten ze ook nog eens de helft van het geld afstaan aan hun familie die op 1 of ander eilandje wonen. Zo leven sommige van 1000,- cordoba in de maand ( 35 euro )
* De mensen hier niet schrikken als er een meisje van 15 zwanger is.
* Ze hier wel weten dat er condooms zijn om een zwangerschap tegen te gaan maar dat dit ook werkt voor geslachtsziektes hebben ze nog nooit geweten!
* Amalia totaal in shock was nadat ik had uitgelegd wat een tampon was
* Als je naar het ziekenhuis moet worden gebracht met de ambulance maar mocht de enige persoon die in de auto kan rijden nou net vakantie hebben nou, dan heb je dus gewoon pech! Dan moet je lopen….
* Je hier niet moet schrikken als er in 1 keer een dikke kakkerlak van 10 cm over je heen loopt als je ligt te slapen, dit heb ik namelijk meegemaakt, gatver!
* Ik laatst de wc uitliep en bijna struikelde over een dikke pad!!
* Ik laatst in een taxi zat en er midden op de weg een redelijk grote slang lag.. Die zitten hier dus ook!
* Ik laatst ben aangevallen door een kip van de buren.
* Ik laatst weer een soort van vliegen/muggen/mierenplaag in de douche had. Gatver, het zat er vol mee!
* Ik regelmatig met mijn spuitbus achter kakkerlakken aan ren om ze van het leven te beroven, vieze beesten dat het zijn, en groot dat ze hier zijn!!
* Ik om 5.30uur s’ochtends naar mijn stage ben gegaan in mijn oranje outfit om naar het Nederlands elftal te kijken, ow ow ow, ik had nu wel erg veel bekijks met mijn oranje outfit!!
* Tijdens het kijken van het Nederlands elftal de tv af en toe stoorde en uitviel maar dat er vervolgens gewoon even iemand naar de tv loopt, erop slaat, de antenne weer even ombuigt die met plakband aan de tv zat vastgemaakt en klaar is kees!
* Ik af en toe door het kippengaas heen de tuinslang aan de buurvrouw geef omdat er bij hun weer geen druppel water uit de kraan komt en zij maar een hele kleine tank met water hebben. Ach, goed voor de burenrelatie he!
* Ze hier het begrip “rekening houden met” niet echt kennen en ik dus mijn buurvrouw af en toe ook wel achter het behang kan plakken als zij om 4.30uur snoeihard te radio aanzet en mee meezingen! Helaas heb ik hier nog nooit behang gezien….
* Ik laatst moest niezen toen ik in mijn bed lag en dat ik de buurvrouw hoorde zeggen; gezondheid!! Uuh hoezo hoor je alles van iedereen…. :S
* Ik inmiddels wel toe ben aan een bed en matras dat wat zachter is dan dat houten bed van mij met matrasje van 1 cm dik. Ik lig inmiddels op een doorgelegen matras, dus lig eigenlijk op houten planken en dat doet inmiddels pijn!!
* Mijn buurman ineens op de stoep stond met een fruitsapje. Haha, bedankt buurman, hij is het sapje zelfs komen maken voor me!
* Je hier soms tot je enkels in het slijk en modder staat na een flinke regenbui…
* Het laatst zo hard regende dat dat gewoon door mijn muren/houtenplanken heen kwam dus was vervolgens heel mijn bed zeiknat. Mijn beddengoed buiten hangen om te laten drogen kon ook niet dus ja dan maar binnen over de waslijn voor de ventilator, had ik even geluk dat we stroom hadden, haha!!
* Ik laatst vanaf 17.30 tot 19.00 maar een beetje stil op mijn bedje heb gelegen omdat het pik en pik donker was omdat we weer eens geen elektriciteit hadden, je zag echt niks!!
* Hier in San Carlos ook steeds meer verharde wegen worden aangelegd gelukkig!! Wie weet kan het zich over 10 jaar toch nog eens de Costa del Sol van Nicaragua noemen!
* Ik hier met een ladder op onderzoek ben uitgegaan wat er onder mijn golfplatendak toch al die weken ritselt. Zijn het ratten, muizen, volgels, geen idee! Ik heb er een ladder bijgepakt en ben gaan kijken, takkie erbij en ben gaan prikken onder de golfplaat en ineens kwamen er 100 blaadjes, takjes en veren uit dus ja waarschijnlijk een nest met vogels. Ik nog een stuk golfplaat gepakt en er tussen geduwd, hoppakkee, alles kan opgelost worden! Beetje creatief denken! Ow ow ow jullie hadden me eens moeten zien staan, ouwe bob de bouwer!
* Ik nog steeds geterroriseerd word door 1 of ander dier wat in mijn plafond zit, en of het nu een muis, rat, leguaan, vogel, duif of een dikke pad is, niemand weet het!
* De vrouwen hier op de markt nog steeds denken dat ik Catharina heet, dus altijd heel enthousiast ‘Catharina’ ‘Catharina’ roepen als ze me zien..
* Hier laatst in San Carlos een soort van kermis stond.
* Hier op de “kermis” een mega krakkemikkig reuzenrad stond wat echt veel te hard ging en veel te veel herrie maakte, is dat normaal? Haha….
* Ik vandaag mijn koffer op de boot zet naar Granada….
* Ik vandaag zelf met het vliegtuig vertrek naar Managua en San Carlos voorgoed zal verlaten……….


Maar wist je ook:

• Dat ik met heel veel plezier naar Granada ga!!
• Dat ik heel erg blij ben om mijn vriendinnetjes in Granada weer te zien!!
• Dat ik nog ontzettend ga genieten van de laatste weekjes dat ik in Nicaragua ben!!



Lieve mensen, ik kan eigenlijk alweer zeggen, tot snel!

Adios!


Liefs
Nienke


  • 18 Juni 2010 - 15:02

    Bienie:

    Meid,

    Geniet nog lekker van je laatste 3 weekjes! Feest ze!!

    Idd tot heel erg snel he!! Heb er zin in!!

    xx

  • 18 Juni 2010 - 16:06

    Marlies:

    Hallo Nienke, wat fijn dat je nog tijd hebt gehad om ons op de hoogte te houden van jouw laatste ervaringen in San Carlos. Wat een leuke samenvatting met al die ditjes en datjes. En dan afscheid nemen... Het is natuurlijk moeilijk om die lieve kinderen vaarwel te zeggen, wetende dat je ze waarschijnlijk nooit meer zult zien. Maar het vooruitzicht om nu op een lekker matras te slapen, meer luxe om je heen te hebben en om je vriendinnen te ontmoeten en een lekker pilske te drinken maakt het allemaal een stuk gemakkelijker. En dan nog op reis gaan. Een goed vooruitzicht. Voor ons betekent het dat er een einde komt aan jouw tijd in Niacaragua en dat we je snel weer zullen zien in Asten. Daar verheug ik me op. Wat zal het fijn zijn om jou weer te zien. Ik kijk er naar uit, maar ga jij eerst maar eens genieten van een welverdiende vakantie. Geniet ervan dat je weer voor een heleboel kinderen iets hebt kunnen betekenen. Nienke, veel plezier en tot snel. Liefs van Gerard en Marlies

  • 18 Juni 2010 - 16:20

    Marlies :

    Mattie, wat een verhaal weer! en wat zul je straks van de luxe genieten in Nederland!!! Ik heb genoten van je mooie verhalen, ik hoop dat je er toch nog 1 plaatst voordat je terug komt :)! Geniet er nog van he!!
    Liefs Marlies

  • 18 Juni 2010 - 16:31

    Anique:

    Hey Nienie!!

    Fijn dat we gisteren nog even heb kunnen kletsen via de computer! En dan is het helemaal fijn om nu te lezen dat je je stage met een goed gevoel hebt afgesloten!!
    Nu kan je San Carlos met een gerust hart achterlaten en nog even een paar weekjes genieten!
    En dan zien we je gelukkig inderdaad snel weer hier in NL!!

    Liefs Anique

  • 18 Juni 2010 - 17:22

    Sanne Dinghs:

    Nien,

    Wat ben ik trots op jou! Je bent weer een hele ervaring rijker, jeetje.. ik had het niet volgehouden..
    Wat zullen de kindjes jou gaan missen!

    Tot héél snel, leuk!!

    X

  • 19 Juni 2010 - 08:21

    Lieke:

    Lieve Nien,

    Een super mooi verhaal met een korte samenvatting van je leven in San Carlos. Ik heb het al vaker gezegd, maar ben echt trots op je dat je het daar hebt volgehouden (zelfs in je eentje). Geniet heel erg veel van je laatste weekjes, maak er nog een paar mooie feestjes van (dat zal wel lukken!) en dan zie ik je heel erg snel weer in Nederland. Gezellig!

    Veel liefs Lieke

  • 21 Juni 2010 - 09:20

    Hoi Nienke,:

    Dank voor al je prachtige, levendige verhalen. Genoten heb ik. Zal ze missen. Heb het nog fijn in de laatste weken en geniet van je thuiskomst waar je je weer eens kunt realiseren dat wij het hier hééééééééél goed hebben en eigenlijk nooit meer zoudem mogen mopperen. (Behalve op het weer dan!!!) Dag Nienke en nogmaals bedankt.
    Amsterdamse zoen van Trudy

  • 22 Juni 2010 - 06:23

    Annemie Martens:

    Waauw Nienke,
    Wat een waardig afscheid! Het zal inderdaad niet gemakkelijk zijn geweest, maar wel dankbaar. Je kunt terugkijken op een leerzame, maar ook geweldige tijd.
    Geniet van je laatste weekjes daar en een hele goede reis terug naar huis.
    Bedankt voor je enorme leuke verhalen en foto's.
    We hebben er met volle teugen van genoten.
    Groetjes, Annemie

  • 24 Juni 2010 - 08:38

    Milou:

    Ha Nien!
    Mooi verhaaltje weer!Zal ze gaan missen, maaaaar ik kan ze binnekort in het "echt" gaan horen :)
    Geniet nog onwijs van je laatste weekjes, maak er iets moois van, maar dat gaat denk ik wel lukken!

    Liefs X

  • 24 Juni 2010 - 10:49

    Sant:

    Echt diep respect voor wat je daar allemaal hebt gedaan!
    geniet nog van je laatste weekjes en dan wens ik u een veilige thuiskomst!

  • 26 Juni 2010 - 19:14

    Frits En Willemien:

    Dag lieve Nienke,
    Bedankt voor je mooie verhalen (met foto's), maar vooral onze complimenten voor de manier waarop je deze stage gedaan hebt. Van jouw vader(ons Wim)begrepen wij dat je een heel mooie beoordeling hebt gekregen.Geweldig!Nu nog even genieten van een - welverdiende - vakantie!
    We wensen je op 7/8 juli een goede terugreis toe. Tot gauw!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nienke

Lieve allemaal, 3 Februari vertrek ik voor 5 maanden naar Nicaragua. Ik ga daar stage lopen bij het project "Rayitos del Sol" wat een project is van de Nederlandse organisatie http://www.onstagenicaragua.com/. Jullie kunnen mij de komende 5 maanden weer volgen via deze site..! Liefs Nienke

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 432
Totaal aantal bezoekers 140285

Voorgaande reizen:

03 Februari 2010 - 08 Juli 2010

Mijn eerste reis

29 Februari 2012 - 30 November -0001

Huidige reis

Landen bezocht: